efimerida sfaira

Η αλήθεια όπως την πιστεύεις στ' αλήθεια με θάρρος για κάθε καινούρια αρχή, θέλοντας ή μη

Η Φωτό Μου
Όνομα:
Τοποθεσία: Athens, Attika, Greece

Δευτέρα, Οκτωβρίου 07, 2013

ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Γιατί η φυσική κατάσταση της διεθνούς πολιτικής είναι άναρχη;


Ο πολιτικός Ρεαλισμός, έχει βαθιές ρίζες στον χρόνο, με τον Πελοποννησιακό Πόλεμο του Θουκυδίδη (5ος αι. π.Χ) και τον Σουν Τζου με την Τέχνη του Πολέμου στην Κίνα, κι αργότερα αναγενννήθηκε χάρη στον Machiavelli (16ος αι.) και τον Thomas Hobbes (17ος αι.).

Τον 20ο αιώνα η άποψη ότι οι διεθνείς σχέσεις πρέπει να θεμελιώνονται στην πολιτική της ισχύος και στην επιδίωξη των εθνικών συμφερόντων κυριάρχησε έναντι της καθοδήγησης από την ηθική του ιδεαλισμού. Οι δυο πόλεμοι ενίσχυσαν σημαντικά τη θεωρία του ρεαλισμού. Για τους ρεαλιστές το κράτος είναι κυρίαρχος παράγοντας στην παγκόσμια σκηνή και δρα σαν αυτόνομη οντότητα. Με την άνοδο του εθνικισμού το κράτος υποτάσσεται στις δεσμεύσεις έναντι του έθνους. 
Υποστηρικτές της ρεαλιστικής θεωρίας πιστεύουν ότι είναι αφελής η πίστη στο διεθνές δίκαιο και τη συλλογική ασφάλεια που κατά την άποψή τους (Carr, Morgenthau) εμπόδισε τους πολιτικούς και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού να κατανοήσουν και να προλάβουν τη γερμανική επέκταση. Εξηγούν ότι υψηλότερη αυθεντία από το κυρίαρχο κράτος δεν υπάρχει άρα η φυσική κατάσταση της διεθνούς πολιτικής χαρακτηρίζεται από αναρχία και όχι από αρμονία. Κάθε κράτος είναι αναγκασμένο να τα βγάλει πέρα μόνο του, δίνοντας προτεραιότητα στα δικά του εθνικά συμφέροντα για να επιβιώσει και να υπερασπιστεί την επικράτειά του. Ωστόσο, αυτή η διεθνής αναρχία δεν σημαίνει αδιάκοπο πόλεμο.

Η ισορροπία δυνάμεων είναι συμβατή με τη ρεαλιστική πολιτική θεωρία αφού τα κράτη μπορούν να συνεργαστούν και να συμμαχούν εξασφαλίζοντας μακροχρόνιες περιόδους ειρήνης. 
Οι συμμαχίες όμως καταρρέουν κάποια στιγμή αφού η εξουσία, ο πλούτος και οι πόροι δεν κατανέμονται ισομερώς ανάμεσα στα κράτη και τότε ο πόλεμος είναι το πιθανότερο αποτέλεσμα. 
Υπάρχει ένα ιεραρχικό σύστημα κρατών όπου κάποια κράτη είναι ισχυρότερα από άλλα άρα μιλάμε για μεγάλες δυνάμεις ή υπερδυνάμεις που οδήγησαν σε σφαίρες επιρροής, απροκάλυπτης αποικιοκρατίας και στη δημιουργία μιας διπολικής παγκόσμιας τάξης (Η.Π.Α.-Ε.Σ.Σ.Δ.) μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Βέβαια, άλλες υπερδυνάμεις αναδεικνύονται σήμερα ως γνωστόν. 
Σύμφωνα με τους ρεαλιστές ο διπολισμός συνέβαλε στη διατήρηση της ειρήνης, καθώς η κλιμάκωση των εξοπλισμών είχε οδηγήσει σε αυτό που ονομάστηκε MAD (τρελός) δηλαδή Mutually Assured Destruction όσον αφορά τα πυρηνικά όπλα.
Ο νεορεαλισμός αποτελεί έναν νέο ή δομικό ρεαλισμό που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του ΄80 που τροποποιεί την ιδέα μιας «άναρχης κοινωνίας» (Bull, 1977).
Διανοητές όπως ο Waltz (1979) εξακολουθούν να αναγνωρίζουν την κεντρική σημασία της πολιτικής ισχύος, αλλά δεν εξηγούν τα γεγονότα τόσο με όρους σύστασης και στόχων μεμονωμένων κρατών όσο με τους δομικούς περιορισμούς του διεθνούς συστήματος.

Και οι δυο θεωρήσεις νομιμοποιούν τη στρατιωτική κλιμάκωση και τις ηγεμονικές φιλοδοξίες των μεγάλων δυνάμεων. Η πολιτική της ισχύος δεν κατάφερε τόσο να διατηρήσει την ειρήνη όσο να φέρει τον κόσμο στο χείλος της πυρηνικής καταστροφής. Εστιάζοντας στο κράτος ως κυρίαρχο διεθνή παράγοντα αγνόησαν τις πλουραλιστικές τάσεις που άλλαξαν την όψη της διεθνούς πολιτικής προς τα τέλη του 20ου αιώνα. 

Ο Αυστραλός διπλωμάτης και ακαδημαϊκός John Burton (1972) παρομοίασε τη νεοϊδεαλιστική προσέγγιση της πολιτικής σε μια παγκόσμια κοινωνία σαν έναν ιστό αράχνης. Επίσης,
με μια άλλη παρομοίωση σχετικά με τα κυρίαρχα κράτη είπε ότι του θυμίζουν συμπαγείς μπάλες που κινούνται με εξωτερική πίεση πάνω στο τραπέζι του μπιλιάρδου (σύστημα διεθνούς αναρχίας) και συγκρούονται μεταξύ τους. Οι πλουραλιστές διαφωνούν με την παρομοίωση, αλλά η αράχνη του Burton, εξακολουθεί να υφαίνει τον ιστό της στον πλανήτη. Άραγε σε ποιά νέα ηθική ή νέα ιδεολογία πραγματικά επιδιώκει να παγιδεύσει τους λαούς; Θα τα καταφέρει, αν δεν τα έχει ήδη καταφέρει;...

1 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Αγαπητή Μερέλλα,
αν υπάρξουν μερικοί Ηγέτες σαν τον Μαντέλα οι λαοί θα αποφύγουν την παγίδα.
Αλήθεια γιατί δεν δημοσιεύεις την συνέντευξη που του πήρες;

Άγγελος

1:18 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home