efimerida sfaira

Η αλήθεια όπως την πιστεύεις στ' αλήθεια με θάρρος για κάθε καινούρια αρχή, θέλοντας ή μη

Η Φωτό Μου
Όνομα:
Τοποθεσία: Athens, Attika, Greece

Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 14, 2006

ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΈΣΩ ...ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΤΥΧΙΩΝ;

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ: Ένα κρίσιμο ερώτημα
γράφει ο Γιάννης Τσιρώνης

Η πολιτική σύγκρουση συχνά επικεντρώνεται στο δίλημμα ανάμεσα στον Δημόσιο και τον Ιδιωτικό τομέα. Για κακές υπηρεσίες, αντιπαραγωγικότητα και μονοπωλιακή συμπεριφορά κατηγορούν οι Δεξιοί τον Δημόσιο τομέα. Για απαξία της κοινωνικής διάστασης, ληστρικές εργασιακές σχέσεις και κερδοσκοπική αντίληψη κατηγορούν οι Αριστεροί τον Ιδιωτικό.
Το δίλημμα συχνά είναι ψευδές: Υπάρχουν διεθνώς τόσο επιτυχημένες όσο και αποτυχημένες δημόσιες και ιδιωτικές εταιρίες, και η κακοδιαχείριση δεν εξαρτάται από το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Ωστόσο τα ποδοσφαιρικά διλήμματα προσφέρονται για συνθηματολογία και η Εκπαίδευση δεν αποτελεί εξαίρεση.
Η Δεξιά εδώ και χρόνια ξιφουλκεί σε βάρος της συνταγματικά κατοχυρωμένης δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: Οι χιλιάδες νέοι, που ξενιτεύονται για σπουδές. Το χαμηλό επίπεδο διδασκαλίας. Οι αιώνιοι φοιτητές. Όλα αυτά θα λυθούν από τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, που θα επιβάλουν την ανταγωνισμό.
Αντίθετα η Αριστερά βλέπει τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, με τα ακριβά δίδακτρα, να κλέβουν την προοπτική από τα δημόσια, που θα αφεθούν χωρίς πόρους στην μοίρα τους.
Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική:
Κατ’ αρχάς ιδιωτικό πανεπιστήμιο ως επιχείρηση με κέρδη ουδέποτε υπήρξε στον κόσμο. Οι απαιτήσεις γης και υποδομών και οι δαπάνες είναι ανυπολόγιστες. Ακόμα και πανεπιστήμια όπως το Χάρβαρντ ή το Κέιμπριτζ μικρό ποσοστό των εξόδων τους καλύπτουν από δίδακτρα. Ουσιαστικά ιδρύθηκαν από ευεργέτες, όπως το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και έχουν πόρους από ιδρύματα. Αυτά όμως ιδρύθηκαν πριν από αιώνες. Ποιος υποτιθέμενος Τοσίτσας θα διέθετε σήμερα έστω και μόνο την γη για να κτιστεί ένα πανεπιστήμιο; Και ποιοι ακριβοπληρωμένοι καθηγητές θα του πρόσφεραν την αναγκαία φήμη; Είναι φανερό ότι οι «έχοντες» θα εξακολουθήσουν να στέλνουν τα παιδιά τους σε φημισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Αν θεσμοθετηθούν συνταγματικά οι αυταπάτες των οπαδών (περί οπαδών πρόκειται) των ιδιωτικών ΑΕΙ απλά κάποιες σχολές marketing, management, και ειδικοτήτων χωρίς υψηλές απαιτήσεις υποδομών, θα αναβαπτιστούν σε ΑΕΙ. Μια ασήμαντη εξέλιξη αφού ανάλογα κολέγια λειτουργούν σε πολλές κυρίως αγγλοσαξονικές χώρες.
Όμως στις χώρες αυτές, τα ΑΕΙ προσφέρουν επαγγελματικές δεξιότητες και όχι επαγγελματική κατοχύρωση. Το επαγγελματικό δικαίωμα αποκτάται αποκεντρωμένα, με εξετάσεις ή συνέντευξη. Στην Ελλάδα όπου το ρουσφέτι και το φακελάκι είναι θεσμός, τι θα συνέβαινε αν κάποια υπηρεσία αποκτούσε την αρμοδιότητα να κρίνει για το ποιος θα εργαστεί σε μια περιοχή ως λογιστής ή αν θα ανοίξει φαρμακείο ή αν θα γίνει δάσκαλος στο γειτονικό σχολείο;
Στην Ελλάδα κριτήριο του επαγγελματικού δικαιώματος είναι το περίφημο «ΠΤΥΧΙΟ».
Η ανωτατοποίηση κάποιων ΙΕΚ θα δημιουργήσει στρατιές πτυχιούχων, που είτε θα έχουν όλοι ίσα επαγγελματικά δικαιώματα, γεγονός, που σύμφωνα με τους νόμους της αγοράς θα τους εξαθλιώσει οικονομικά, είτε θα επιβάλει την αξιολόγηση των πτυχιούχων από υπηρεσίες, που στην Ελλάδα θα είναι αμφίβολης αξιοπιστίας.
Τελικά το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι αν μπορούν να υπάρχουν ιδιωτικά Πανεπιστήμια αλλά το ποιος θεσμός θα κρίνει τα επαγγελματικά δικαιώματα. Σε αυτό το επίπεδο η κυβέρνηση είτε από άγνοια είτε από υστεροβουλία δεν λέει λέξη.

(Ο Γιάννης Τσιρώνης είναι πτυχιούχος Χημικός του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής Χημείας, μέλος των Οικολόγων Πράσινων και εκδότης της εφημερίδας "Πράσινη Πολιτική")

Βραδιά Ερευνητών
Τη διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Αθήνας, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, στις 22 Σεπτεμβρίου 2006 στις 7μ.μ.

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, μαθητές, γονείς, φοιτητές και προς το ευρύ κοινό. Στο πλαίσιο της Βραδιάς Ερευνητών θα λειτουργήσουν και θα παρουσιαστούν: έκθεση εκπαιδευτικών υλικών, Εργαστήρια Διαπολιτισμικής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Συμβουλευτικής, Έρευνας καθώς και κατασκευής μουσικών οργάνων, θεατρικό έργο για την έρευνα, εργαλεία και μεθοδολογία έρευνας των Κοινωνικών Επιστημών, επιλεγμένα projects του Τμήματος.

Στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα συμμετάσχουν ενεργά στην "Βραδιά Ερευνητών" θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης από το Πανεπιστήμιο Αθήνας.

Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε για περισσότερες πληροφορίες:
Αιμιλία Δούκα
Υπεύθυνη Στρατηγικού Σχεδιασμού
Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού-Ιφιγένεια Γεωργιάδου
τηλ/φαξ: 210 52 38 149, 693 4141 460
website: www.hcc.edu.gr
e-mail: aimilia.douka@hcc.edu.gr

Διημερίδα σχετική με την Εκπαίδευση και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
Οργανώνεται από το Μεταπτυχιακό του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Για πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε :
Γεωργία ΒεζύρηΠΜΣ ΤΕΑΠΗ ΄Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα΄Ιπποκράτους 35, γ΄ όροφος210.3688526
Ιφιγένεια Γεωργιάδου
Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού-Ιφιγένεια Γεωργιάδου
Εκπαίδευση Γλώσσα Πολιτισμόςwww.hcc.edu.gr