efimerida sfaira

Η αλήθεια όπως την πιστεύεις στ' αλήθεια με θάρρος για κάθε καινούρια αρχή, θέλοντας ή μη

Η Φωτό Μου
Όνομα:
Τοποθεσία: Athens, Attika, Greece

Κυριακή, Δεκεμβρίου 31, 2006

ΤΑΔΕ ΕΦΗ


Κι αυταπάτες ουδείς θρέφει

Στις 28 Δεκεμβρίου ο δημοσιογράφος ρώτησε:

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το αεροδρόμιο των Σκοπίων ‘’Μέγας Αλέξανδρος’’;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχει καμία τέτοια επίσημη ανακοίνωση αυτή τη στιγμή. Δεν έχουμε πληροφορία αν ελήφθη μια τέτοια απόφαση. Εγώ απλώς, εκείνο το οποίο θέλω να θυμίσω, είναι ότι η ενδιάμεση συμφωνία είναι εν ισχύ και καλόν είναι ενέργειες οι οποίες εύκολα μπορεί να παρεξηγηθούν να αποφεύγονται.


Σήμερα, όμως, είναι μια άλλη μέρα, μια καινούργια μέρα, μια εντελώς νέα χρονιά και ...καλόν είναι να αποφεύγονται αι παρεξηγήσεις διότι έχομεν και κοινά πλέον σύνορα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, επομένως τέτοιες ενέργειες δεν συνάδουν με το πνεύμα απο το οποίον διαθέτομεν αρκετόν δια να πορευόμεθα προς το μέλλον όπερ έδει δείξαι και εις ανώτερα.

Καλή Χρονιά με επιτυχίες!

Σάββατο, Δεκεμβρίου 30, 2006

ΑΤΑΙΡΙΑΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ


Δεν συνάδουν

Σήμερα θα συνταιριάξουμε θέματα που είναι άσχετα το ένα με το άλλο. Θέματα συνήθη, αναμενόμενα και όμως αληθινά που ξεκινούν από τη Μ. Ανατολή, περνούν από τα Βαλκάνια και καταλήγουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Η.Π.Α
Ο απαγχονισμός του Σαντάμ Χουσσεϊν έπεσε σαν κεραυνός στην ειδησεογραφία ανάμεσα στα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά˙ ποιος να το περίμενε από τον πλανητάρχη, χριστιανό άνθρωπο, να δώσει τέτοια εντολή: «Κρεμάστε τον». Βέβαια, θα πείτε, αν δεν το ’κανε τώρα, πότε να το ’κανε; Τι κάνουμε; Παίζουμε;
Η πολιτισμένη ευρωπαϊκή Δύση, πάντως, εξανέστη. Οι ποικίλες επίσημες δηλώσεις, δίχως να διαφωνούν κι εντελώς με την ανελέητη τιμωρία του εγκληματία δικτάτορα, ταυτόχρονα, την καταδικάζουν διότι “πού ζούμε;”. Στο Μεσαίωνα ζούμε; Πού ακούστηκε στον εικοστό πρώτο αιώνα τα όποια εγκλήματα να τιμωρούνται με άλλα εγκλήματα; Γι αυτό, άλλωστε, εμείς εδώ στην Ευρώπη έχουμε καταργήσει τη θανατική ποινή: δεν συνάδει με τις αρχές και τις αξίες μας, κι ούτε, βεβαίως, επιλύονται έτσι προβλήματα. Αντιθέτως, βαθαίνουν τα χάσματα και γίνονται πιο επικίνδυνα. Εκτός κι αν οι ωμές εκτελέσεις εχθρών και αντιπάλων μας βολεύουν μια χαρά, ενδεχομένως, όταν κάποιος άλλος τις αναλαμβάνει για λογαριασμό μας καθότι, είπαμε: δεν συνάδει να εκτελούμε οι ίδιοι παρεμφερείς πράξεις, εξαιτίας των εκπεφρασμένων αρχών μας περί διπλωματικής επίλυσης διαφορών, αμοιβαίων συμφερόντων και τα τοιαύτα, αναγκαστικώς, έχουμε καταντήσει σιγανοπαπαδιές της υποκρισίας και της διπλωματίας. Ποιοι εμείς; Ρωτάτε; Όλοι εμείς - στο βαθμό των ικανοτήτων και των δυνατοτήτων του ο καθείς, ομού ή ξεχωριστά. Να για παράδειγμα, η είδηση της εκτελέσεως δι’ απαγχονισμού του Ιρακινού (ηγέτη, προέδρου, πρώην συμμάχου, στυγνού δικτάτορα, σφαγέα του λαού του και ούτω καθεξής) ίσως να συμβάλλει στο να διασπαστεί η προσοχή μας από κάτι μικρά και ασήμαντα επίκαιρα που ίσως μας ενοχλούν περισσότερο: όπως ότι μόλις προ ελαχίστων ημερών οι γείτονες μας των Σκοπίων μετονόμασαν το αεροδρόμιό τους σε Μέγας Αλέξανδρος ο Μακεδών, αεροδρόμιο Μακεδονία ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων και που …δεν συνάδει με τις υποχρεώσεις τους έναντι της Ενδιάμεσης Συμφωνίας και όχι μόνον. Αμάν πια, καημός! Μα πού ζούμε; Όλοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θέλουνε να μπούνε; Άρα; Άρα θα τους δείξουμε σαν θα ’ρθει εκείνη η μεγάλη ώρα.

Πρόσφατα βρέθηκα στη Θεσσαλονίκη. Περιπατούσα αμέριμνη στην οδό Εγνατία όταν έπεσε το μάτι μου σε μια φωτογραφία με έντονα πορτοκαλί γράμματα˙ ιλουστρασιόν αυτοκόλλητο με μάλλον ασαφές και αρκούντως βλακώδες περιεχόμενο - μου προκάλεσε απορία αναμεμιγμένη με δυσφορία. Το ξεκόλλησα – ήτανε μάλιστα πολύ ανθεκτικό και δεν σχίστηκε καθόλου -, και το πήρα ώστε κανείς να μην το αμφισβητήσει αν έγραφα κάτι γι αυτό.
Στη φωτογραφία (ή το φωτομοντάζ) διακρίνεται, λοιπόν, είσοδος κτιρίου με μια ταμπέλα ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ. Μπροστά από την υποτιθέμενη τράπεζα απεικονίζεται ένα ‘όχημα του ελληνικού στρατού στα τίρανα’, καθώς διευκρινίζεται παραπλεύρως με μικρά πεζά άσπρα γράμματα – ενώ με τα πορτοκαλί κεφαλαία γράμματα, γράφει: ‘ΜΠΡΟΣΤΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΡΑΤΑ ΚΑΙ ΠΙΣΩ ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ! (Ή ΤΟ ΑΝΑΠΟΔΟ;)’

Και όλη αυτή η απίστευτη μπουρδολογία υπογράφεται:
‘ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΠΕΚΤΑΤΙΣΜΟ’.
Επιπλέον, διακρίνεται και μια άλλη μικρότερη πόρτα με την εξής ταμπέλα: DARDANIA BANK! Αυτό ασχολίαστο από τους …εμπνευστές του ‘μηνύματος’.

Θυμήθηκα την αρχαία εποχή των προσπαθειών εξεύρεσης αμοιβαίως αποδεκτής διεθνούς ονομασίας για την FYROM. Είχε ακουστεί αυτό το όνομα Δαρδανία ως ιστορικά πλησιέστερο στην πραγματικότητα:
Δαρδανία: επαρχία της Βαλκανικής (επαρχία Ιλλυρίας).
Δαρδάνιοι (Δάρδανοι ή Δαρδανιείς): Λαός Ιλλυρικός ορμώμενος εκ των παρά τας πηγάς του Αξιού και κατά τας τον Λευκόν Δρινον περιοχάς και εξαπλωθείς εις την Άνω Μοισίαν. Έδρασαν καθ’ όλη την ελληνορωμαϊκή και βυζαντινή εποχή ακόμη δε μέχρι των νεωτέρων χρόνων. Είχαν τη φήμη παροιμιωδώς ακαθάρτων δι’ ό οι Αρχαίοι Έλληνες έλεγον:

“Τρις του βίου λέλουται ώσπερ Δαρδανεύς”!

Βρε δε βαριέσαι, κανείς δεν θυμάται τίποτα – ποιος τόπε αυτό; Ξέχασα - Βρε, δε πα να λένε το αεροδρόμιο όπως τους αρέσει.

Στον ίδιο περίπατο βρήκα κι άλλο ένα χαρτί κολλημένο με σελοτέϊπ- όχι τόσο κυριλέ σαν το προηγούμενο. Έγραφε:
«ΝΟΣΟΚΟΜΑ, Βουλγάρα από Θέρμη.
Για συνεχή παρακολούθηση ηλικιωμένων ασθενών μέρα ή νύχτα.
Αναλαμβάνει επίσης την καθαριότητα του σπιτιού, μαγείρεμα, σιδέρωμα, ράψιμο με ραπτομηχανή singer.
- Κουρείο κατ’ οίκων για ασθενείς
Αναλαμβάνω πλέξιμο
- δαντέλας, τραπεζομάντιλου, κουρτίνας γρήγορα, ωραία και φθηνά
- κάλτσες για το χειμώνα
- πουλόβερ – ζακέτες
- Μανικιούρ – πετικιούρ με μπανιέρα (υδρομασάζ)
- Χαλαρωτικό μασάζ όλο το σώμα
- Ξεμάτιασμα
Κιν: 6944 κλπ κλπ (δινόταν αριθμός όχι όνομα)».

Η Βουλγαρία είναι πλέον πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τέτοιου είδους ανακοινώσεις όσο να’ ναι δεν συνάδουν… Γιατί φαντάζεστε τώρα; «Ιταλίδα από Καβάλα» να παρέχει τέτοιες υπηρεσίες; Δεν πάει, δεν ταιριάζει, δεν αρμόζει.
Εδώ είναι Ευρώπη, έστω ΝΑ Ευρώπη και ορισμένα πράγματα δεν συνάδουν.
Τι θα σκεφτούν οι πέραν του Ατλαντικού υπερ- φίλοι μας;
Σε ποια κατάστιχα θα μας κατατάξουν; Tier 3 ή ακόμα παρακάτω;

Σάββατο, Δεκεμβρίου 23, 2006

Ο ΡΑΦΤΗΣ ΠΗΓΕ ΑΛΛΟΥ ΚΙ ΕΓΙΝΕ ΑΛΕΠΟΥ


Ένα έγκλημα χωρίς τιμωρία
της Μαρίνας Τσιγονάκη

Τη βιομηχανία της Μόδας και τις κατά καιρούς τάσεις της, πολλοί εμίσησαν, και ενίοτε τις κατέκριναν˙ το φλέρτ με την ηδυπάθεια, ουδείς. Και τούτο, διότι πολύ απλά, το τελευταίο, δεν είναι χαρακτηριστικό, μόνο, φιλάρεσκων μοντέλων και ματαιόδοξων σχεδιαστών, αλλά και όλων όσων- χωρίς ουδεμία δόση υπερβολής- κατοικοεδρεύουν στον πλανήτη γη. Μονάχα ο βαθμός διαφοροποιείται. Και ίσως, αυτό είναι και το φυσιολογικό. Εν τω μεταξύ, η γενικότερη πεποίθηση πως ο μεγαλύτερος βαθμός, αφορά κυρίως ανθρώπους που ασχολούνται με τη show business, έχει κάποια βάση, αν και όχι απόλυτη. Μύθος είναι πιο πολύ. Ας φέρουμε στο νου την εικόνα πλειάδας γυναικών, στην Ελλάδα για παράδειγμα: μια βόλτα στην κεντρική πλατεία κάποιας πόλης (και δη, επαρχιακής) αρκεί για να πειστεί κάποιος περί του αντιθέτου! Και, δεν είναι, απαραίτητα, κακό. Ας μην βιαστούμε να κρίνουμε.
Μετά από χρόνια σκέψεων - μπορώ να πω και προσωπικών ενοχών πάνω σε αυτό το θέμα - κατέληξα στο εξής: Οτιδήποτε φτιάχνει τη διάθεση, και προσφέρει μια ωραιοποιημένη ψευδαίσθηση, εγώ τουλάχιστον, το υποστηρίζω. Αρκεί να μην γίνεται εμμονή, αρκεί να συνδυάζεται και με άλλα στοιχεία, ίσως όχι απαραίτητα με Ντοστογιέφσκι και Γκοντάρ (μακάρι, αλλά δύσκολος ο συνδυασμός μιας τέτοιας προτίμησης για τις περισσότερες), τουλάχιστον, με μια όσο το δυνατόν πιο ισορροπημένη συνείδηση του πεπερασμένου της φάσης. Αυτό, από μόνο του, θα βοηθούσε τη συναίσθηση του μέτρου. Το μέτρο, όμως, που θα έπρεπε να διέπει τα πάντα, έχει εξαφανιστεί μπροστά στην ασυδοσία και την ξιπασιά.
Το μέτρο εμπεριέχει και την έννοια του σεβασμού: σεβασμό προς τη Φύση, σεβασμό προς τη ζωή. Όχι μόνο την ανθρώπινη. Δεν είμαστε ακριβώς μόνοι μας εδώ πέρα. Ούτε χρειάζεται να είναι κάποιος φανατικός της …μετενσάρκωσης, για να καταλάβει πως αποτελεί έγκλημα, να χρησιμοποιείται η γούνα ενός ζώου για να κοσμεί τους ώμους ασυνείδητων κοσμικών και άλλων βλαχαδερών.

Φυσικά και δεν την συμμερίζονται πολλοί αυτήν την άποψη. Αλίμονο. Ουδόλως την συμμερίζονται εκείνοι που έχουν συμφέρον. Πώς θα τολμούσαν άλλωστε, όταν οι κανόνες του εμπορίου και του marketing, θέλουν τους διεθνείς - και όχι μόνο - οίκους μόδας, να θησαυρίζουν μέχρις αηδίας από την πώληση γούνας; Εννοείται δε, πως όσο πιο ηχηρό κατορθώνει να είναι το όνομα του βιοτέχνη ή του οίκου, τόσο πιο κερδοφόρα η εξαργύρωση της φρικτής εγκληματικής ενέργειας.
Νιώθω ντροπή. Ντροπή και αναγούλα και σιχασιά γι αυτές τις πράξεις της βαρβαρότητας χάριν μιας τάχα γυναικείας χάρης που θέλει τις γυναίκες ντυμένες φώκιες και αλεπούδες.

Αυτήν τη ντροπή, αποφάσισαν να μην την ανεχτούν διάφοροι ακτιβιστές, όταν πρόσφατα απ’ ό,τι μάθαμε, αποφάσισαν να εισβάλουν και να διακόψουν το show του σχεδιαστή Roberto Cavalli, στο Μιλάνο. Είχανε φαίνεται για του συγκεκριμένου κυρίου τη "γούνα", πολλά "ράμματα", που αυτή τη φορά, δεν γινότανε να αναβάλλουνε την αντίδραση. Και πολύ καλά, έπραξαν. Μόνο αυτό έχω να πω κι επίσης ότι σχετικά μικρή ήτανε κιόλας αυτού του είδους η αντίδραση. Γιατί, κατά τ’ άλλα, η ειρωνεία είναι ότι μόνο καλό του έκαναν αφού, ως γνωστόν, στον λαμπερό, πλην όμως, εντελώς περίεργο κόσμο της show business, η αρνητική διαφήμιση, θεωρείται αν μη τι άλλο, πολύ καλή διαφήμιση.

Τέλος πάντων, ας ευχηθούμε μέρες που είναι, να καταφέρει εντέλει, να επικρατήσει το βαθύ νόημα αυτής της συγκεκριμένης ενέργειας. Άλλωστε, το ωραιότατο, κατά τα άλλα, “glam rock” στυλάκι που υποτίθεται ότι πρεσβεύει ο κύριος Cavalli, θα ήτανε πολύ πιο κοντά στην πραγματική ουσία του rock, αν οι μεγάλοι σαν αυτόν λάνσαραν τις faux γούνες και δεν συνέβαλαν τόσο στον αποτρόπαιο θάνατο αθώων ζώων.
Η αισθητική, ίδια κι απαράλλαχτη θα έμενε˙ απλώς στα λογιστήρια των οίκων θα υπήρχε, ίσως, κάποια διαφορά. Αλλά και πάλι, με τέτοιες τιμές που μπορούν και απαιτούν, αναρωτιέμαι αν πράγματι θα ήταν αισθητή οποιαδήποτε διαφορά στις πιστωτικές τους κάρτες. Αν πρέπει όμως να αποδοθούν κάπου ευθύνες, αυτές, κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι στα ίδια τα κράτη και τις κυβερνήσεις που αμέτοχα (;) και αδιάφορα όχι απλώς δεν πατάσσουν την ασυδοσία και τα αιμοδιψή γούστα, αντιθέτως, τα νομιμοποιούν, αγοράζοντας οι ίδιοι οι ισχυροί κύριοι πανάκριβες πραγματικές γούνες στις κυρίες του καλού κόσμου όσο εκείνες, δυστυχώς, επίμονα τις ζητούν. Τι να πει κανείς για το παλτό της αλληνής;

Μέχρι να απαγορευτεί αυστηρά το έγκλημα και να κυνηγηθεί ανελέητα ο ίδιος κυνηγός και ο λαθροκυνηγός, ίσως μπορούμε μόνο να εναποθέσουμε με όλη τη δόση χαιρεκακίας που διαθέτουμε, τις τελευταίες μας ελπίδες για αποκατάσταση της κοσμικής δικαιοσύνης, στην προαναφερθείσα έννοια της μετενσάρκωσης. Ναι, μην γελάτε… Τότε, ίσως να διαπιστώναμε πόσο ‘αλεπούδες’ θα γεννιόνταν στις επόμενες ζωές τους, όλοι οι Cavalli και οι όμοιοι τους με τα κοφτερά μάτια από αίμα.

ΑΓΑΠΗ ΜΟΝΟ


Ό,τι πιο καταπληκτικό!

Όλη η αντοχή είναι στην ΑΓΑΠΗ

Γι αυτό μόνο αγάπη σας εύχομαι, τίποτα άλλο, ελπίζοντας πως δεν θα σας αργήσει άλλο.

Καλού - κακού να' στε προετοιμασμένοι...

Τρίτη, Δεκεμβρίου 19, 2006

ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΗΣ ΦΩΚΙΑΣ




Μπράβο βρε, και στα δικά σας...

Κάποτε οι άνθρωποι θα ζήσουμε σε μια ωραία γυάλα σαν αυτές με τα ψεύτικα τοπία που τις κουνάς και χιονίζει απο μέσα γιατί το σόι μας έχει μια βαρβαρότητα που είναι κόρη της υποκρισίας, αδελφή της βλακείας και σύζυγος του κυνηγού κεφαλών.

Ιδού κι ένα απόσπασμα απο διήγημα του Σωτήρη Δημητρίου που έτυχε να το διαβάσω χτες προτού κοιμηθώ και δεν μπόρεσα εύκολα...
"Σκεφτόμουν την ιστορία που μας είχε πει ο φίλος κι ένα βράδυ είδα κάτι ανάλογο στην τηλεόραση. Έδειχνε το κυνήγι της φώκιας. Χτυπάνε ξαφνικά στο κεφάλι τα μικρά, για να διαρκέσει όσο το δυνατόν λιγότερο η αγωνία του θανάτου. Επηρεάζεται η ποιότητα του δέρματος.
Με τι επαγγελματική ικανότητα θέριζαν οι κυνηγοί. Σώριασαν δεκάδες σώματα σε λίγη ώρα. Τα ζώα αιμορραγούσαν απο τα μάτια, τα ρουθούνια και τ' αυτιά. Τα μεγάλα θηλυκά τ' άφησαν για την αναπαραγωγή. Μια μητέρα φώκια κοιτούσε απο μικρή απόσταση. Στα μάτια της υπήρχε αβυσσαλέος θρήνος, μπερδεμένος με φόβο, μπερδεμένος με οδυνηρή έκπληξη, μπερδεμένος με τρέλα, μπερδεμένος με βαθύτατη θέληση για απώλεια.
Έφυγαν οι κυνηγοί κι εκείνο το ζώο, άβουλο, σωριασμένο σχεδόν, έκατσε στον τόπο του φόνου όλη την ημέρα, όλο το βράδυ. Χαράματα, τρεκλίζοντας πήρε τα τρίστρατα.
Εκεί τελείωσε το ντοκιμαντέρ, αλλά συνέχισα να περπατάω μ' εκείνη τη φώκια στους έρημους πάγους."

(Ο τίτλος του διηγήματος είναι Καλοκαίρι στα σώματα, καλοκαίρι στις καρδιές και περιλαμβάνεται στο βιβλίο " η φλέβα του λαιμού", εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ).

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 18, 2006

ΜΙΑ ΣΚΕΨΗ ΣΕ ΔΥΟ ΕΡΓΑ


Εύκολη ζωή

Να, τι διαβρώνει το μυαλό του ανθρώπου, να, τι τον κάνει στεγνό, ρηχό και ανιαρό καθώς αποπειράται να μιλήσει στους διπλανούς για τη ζωή του, προκαλεί, άθελά του, πλήξη επειδή κάτι γελοία καθημερινά που συμβαίνουν πάντα και παντού, αυτόν τον συνεπαίρνουν: Μια βλάβη που ακινητοποίησε χτες το αυτοκίνητο, ένας ξεχασμένος λογαριασμός που πρέπει να πληρωθεί αύριο πρωί - πρωί, εκείνη η υποχρέωση που πρέπει οπωσδήποτε να βγει εντός της εβδομάδος, ένας αριθμός τηλεφώνου που εδώ ήταν, μπροστά μου, κι εξαφανίστηκε, μια κακοτεχνία του υδραυλικού, ένα σωρό μικροπράγματα που δε λένε να στρώσουν, αποσπούν την προσοχή σου, κάνοντας σε μηχανικά να τρέχεις και να μη φτάνεις. Και κείνο το «τρέχουμε» συχνά βγαίνει από χείλη στεγνά, και σπανίως έχει νόημα. Ξεχνάς, πως αν δώσεις μεγάλη σημασία σε κάτι ασήμαντο, αυτό έχει την ικανότητα ακόμα και να σε καταπιεί. Τρέχουμε, ναι, αλλά γιατί; Μήπως για να ξεφύγουμε απ’ την πεζότητα˙ απ’ αυτή τη βαριά, αφόρητη συνήθεια, που απομακρύνει ανθρώπους από δίπλα μας ακόμα κι αν εξακολουθούν να βρίσκονται εκεί, παύουν να είναι. Θέλω να πω, Τι κάνεις για να το αποτρέψεις; Είσαι έστω και λίγο διατεθειμένος να αφήσεις το γάμο και να πας για πουρνάρια; Να ξαραχνιάσει το μυαλό σου και να επιστρέψεις, έχοντας κάτι πραγματικά να πεις; Τολμάς να αφήσεις λογαριασμό απλήρωτο, το αυτοκίνητο χαλασμένο, μια φορά να προτάξεις κάτι ‘περιττό’, χαλαλίζοντας τον πολύτιμο χρόνο σου σε κάτι αληθινά χαριτωμένο, αντί για κείνα τα συνήθη ύποπτα που άχαρα σου κλέβουν αντοχή, σε γερνούν και σε χοντραίνουν. Το αντέχει η καρδιά σου να παχαίνεις και στο μυαλό; Το χωράει ο νους σου να σε βαριούνται, να σε χαιρετούν μόνο και μόνο γιατί έτσι απαιτούν οι καλοί τρόποι; Να σε αποφεύγουν με ωραίο τρόπο, Πολύ θα το ήθελα, αλλά… μπλα, μπλα. Κάνεις τίποτα γι αυτό; Όχι, ρωτώ γιατί φοβάμαι πως θα τη συνηθίσεις αυτή τη δυστυχία. Όχι, δεν εξαιρώ καθόλου τον εαυτό μου. Τίποτα, μα τίποτα δεν είναι δεδομένο γιατί κινδυνεύουμε να γίνουμε όλα όσα κοροϊδεύουμε. Εύκολα, πάρα πολύ εύκολα, πιστέψτε με, μπορεί να παρασυρθούμε και να γίνουμε σαν αυτούς που τους αποφεύγουμε επειδή μας κάνουν να βαριόμαστε.

Θέλει, λοιπόν, πολύ θάρρος να διεκδικείς τη χαρά στη ζωή˙ δίχως να κλείνεσαι σε αυτοσχέδια καβούκια να ’σαι προετοιμασμένος για την απόρριψη, την άρνηση, την ταπείνωση, την αδικία. Θέλει δύναμη να μην εγκαταλείπεις, να μη το βάζεις κάτω, κι αν χάνεις πολλές φορές, κι αν απελπίζεσαι, ο δρόμος κάπου ανοίγει, μπορεί και όχι, δεν το ξέρεις μα ούτε γίνεται κι αλλιώς όπως μας διδάσκει η ζωή μέσα από τον καλό κινηματογράφο, τα καλά βιβλία. Γιατί σήμερα σπάνια οι άνθρωποι είναι τόσο τυχεροί ώστε η δική τους η ζωή να ’χει κάτι να τους διδάξει. Το πρόβλημα είναι πως μάλλον εμείς που γκρινιάζουμε έχουμε εύκολες ζωές.

Στην ταινία ΒΑΒΕΛ, η κωφάλαλη νεαρή Γιαπωνέζα τολμά όσα κανείς δεν τολμά εύκολα, κι ας αποτυχαίνει τελικά να πείσει κάποιον να την αγαπήσει… Κι αναρωτιέσαι, εσύ, που δεν σου λείπει φωνή, ούτε ακοή, θα τολμούσες ποτέ να σπάσεις με τόσο θόρυβο τη σιωπή σου;
Η Μεξικάνα γκουβερνάντα βάζει σε κίνδυνο δυο μικρά παιδιά μαζί και τη δική της, από αίσθημα ευθύνης και αγάπης κι από μια κακιά στιγμή, που χάνονται τα πάντα γι αυτήν. Ποιος έχει κουράγιο να ξαναρχίσει στα πενήντα τόσα; Εκείνη, λέει «ναι».
Το σφρίγος της νεότητας παρατείνεται με τη σκληρή δουλειά και την αποδοχή του μοιραίου είτε αυτό είναι έρωτας μιας βραδιάς είτε ανατροπή μιας ολόκληρης ζωής.
Ένα μακρινό ταξίδι αναψυχής και αναζήτησης μιας κατεστραμμένης σχέσης, επαναφέρει την αγάπη στο ζευγάρι μέσα από πόνο, φόβο και ανείπωτη αγωνία.
Μια οικογένεια Μαροκινών θα ξεκληριστεί επειδή τα παιδιά, ανεξάρτητα από καλές ή κακές συνθήκες διαβίωσης, ήταν απλώς παιδιά που ένας μεγάλος τους εμπιστεύτηκε το όπλο για να διώχνουνε τσακάλια.
Πληγές τα σώματα και οι ψυχές αθώων, εξαγνίζονται στο συνεχές κυνήγι της ίδιας τους της ζωής με θύτες και θύματα τους ίδιους.
Κάποιοι τελειώνουνε νωρίς, άλλοι συνεχίζουν.

Παρακολουθώντας τους ανθρώπους, κι αν βέβαια είσαι καλός άνθρωπος, μπορεί να βρεις ξανά τον εαυτό σου. ΟΙ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ γίνονται η δική σου καινούργια ζωή που ως χτες ήτανε θαμμένη σε ζοφερά ανακριτικά γραφεία, χαμένη στην κακοπληρωμένη αγκαλιά μιας βιαστικής πόρνης.
Συνειδητοποιώντας σιγά – σιγά την κατάντια να υπηρετεί ένα σύστημα κακοφορμισμένο και βαριά άρρωστο, ο σκληρός και αδίστακτος αξιωματούχος της Στάζι ψάχνει στοιχεία για να συλλάβει τον θεατρικό συγγραφέα και την ηθοποιό φίλη του. Η ιδέα να τον παρακολουθήσει συστηματικά, κεντρίζεται από κείνη την έπαρση, τον αέρα ανωτερότητας που νομίζει πως διακρίνει στο ύφος του συγγραφέα, και που κατά τη γνώμη του, δεν μπορεί παρά να εμφορείται από διαθέσεις αντικαθεστωτικές. Ο έρωτας, αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του διανοούμενου συγγραφέα, λυγίζει τη στερημένη ψυχή του ανθρώπου που τον παρακολουθεί και από εχθρός γίνεται κρυφός θαυμαστής, υποστηρικτής και φίλος του. Το πληρώνει ακριβά με τη δική του ‘καριέρα’ να λιώνει στον ατμό των γραμματοσήμων σε μπουντρούμια μαζί με άλλους διαφωνούντες. Η δικαίωση έρχεται απρόσμενα όταν αντιλαμβάνεται ότι η επιλογή του ούτε χαμένη πήγε, ούτε θάφτηκε στη λήθη των κωδικών της Στάζι: HGW XX/7
Τραγική φιγούρα η όμορφη ταλαντούχα ηθοποιός˙ δίχως αυτοπεποίθηση τελικά ενδίδει σε ωμούς εκβιασμούς˙ ανίκανη να ξεπεράσει το φόβο και την ανασφάλεια τερματίζει άδοξα τη ζωή της, έχοντας προδώσει πρώτα τον άνθρωπό της κι έχοντας στο στόμα τη στυφή γεύση των ενοχών. Δεν συμβαίνει, δυστυχώς, το ίδιο με τους πραγματικά κακούς της ιστορίας, που ατιμώρητοι, ανενόχλητοι και αμετανόητοι κυκλοφορούν απολαμβάνοντας τη δημοκρατία.

Σάββατο, Δεκεμβρίου 16, 2006

ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΞΑΝΑΡΧΟΝΤΑΙ


Η Ευρώπη των 27

Μετά το πέρας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των 25 αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες, το ίδιο ερώτημα ανακύπτει σε ό,τι τουλάχιστον αφορά τα καθ’ ημάς θεωρούμενα ως μείζονα εθνικά ζητήματα: Τι γίνεται με την Τουρκία και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις; Τι γίνεται με την Κύπρο και το Κυπριακό; Ε, ουδέν νεώτερο από το μέτωπο.
Ο πρωθυπουργός επιχειρώντας να ξεκαθαρίσει τη στρατηγική της κυβέρνησης στο θέμα, επανέλαβε το μότο: «Θέλουμε να ομαλοποιήσουμε κάποτε πλήρως τις σχέσεις μας με την Τουρκία, στηρίζοντας την ευρωπαϊκή της προοπτική υπό την προϋπόθεση “πλήρης συμμόρφωση, πλήρης ένταξη”».
Το μήνυμα που εξέπεμψαν προς την Άγκυρα οι Ευρωπαίοι μέσω του παγώματος των διαπραγματεύσεων για τα οκτώ από τα τριάντα τέσσερα κεφάλαια, είναι καθαρώς συμβολικό δεδομένου ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται για κάποια άλλα κεφάλαια, όπου μπορεί και να σημειώνεται κάποια πρόοδος, έστω με βηματισμό χελώνας μέχρι τις εκλογές της γείτονος του χρόνου. Άλλωστε οι διπλωματικοί συμβολισμοί της Ε.Ε. δεν προκαλούν ιδιαίτερη εφίδρωση στην τουρκική πρακτική. Αντιθέτως, δίδουν συχνά λαβή στην Άγκυρα για προσχηματικές αντιδράσεις και αρνητικά σχόλια περί δήθεν κλειστής χριστιανικής λέσχης που τάχα φερόμενη αλαζονικά, θίγει την αξιοπρέπεια του τουρκικού έθνους κλπ. Όπως π.χ. συμβαίνει, κατά την άποψή της, με τον κανονισμό εμπορίου εις βάρος των Τουρκοκύπριων. Είναι, επομένως, πολύ ενδιαφέρον να δούμε πώς θα χειριστεί το θέμα η επερχόμενη Γερμανική Προεδρία και πώς θα αντιδράσει η Αθήνα σε περίπτωση που η καγκελάριος Μέρκελ ασκήσει πιέσεις για άρση της απαγόρευσης εμπορίου.
«Θα το δούμε…» είναι η απάντηση του κ. Καραμανλή. Και φυσικά, τον πρώτο λόγο έχει πάντα η Κυπριακή κυβέρνηση. Θα επιδιώξουν, άραγε, οι Γερμανοί άρση του εμπάργκο στα Κατεχόμενα με αντάλλαγμα, ας πούμε, την εφαρμογή του Πρωτοκόλλου για το άνοιγμα των τουρκικών λιμανιών και αεροδρομίων στα κυπριακά πλοία και αεροπλάνα; Κι αν υποθέσουμε ότι αυτή είναι μια ιδέα, πώς θα πραγματωθεί χωρίς να πλήξει το κύρος και την επάρκεια της ελληνικής διπλωματίας, και κατ’ επέκταση της κυβέρνησης, σε περίπτωση που οι μεν Τούρκοι πετύχουν εμπορική - οικονομική αναγνώριση του ψευδοκράτους ενώ οι ίδιοι, ανοίγοντας ένα λιμάνι ή ένα αεροδρόμιο, θα εξακολουθούν να μην αναγνωρίζουν πολιτικά την Κυπριακή Δημοκρατία. Προς το παρόν ο πρωθυπουργός κ. Καραμανλής βλέπει ότι αυτά «είναι δυο διαφορετικά θέματα».
Κατά τα άλλα περιμένουμε τη νέα χρονιά, που είναι και προεκλογική, μήπως εξελιχθεί εκείνη η προσπάθεια επανέναρξης του διαλόγου για το Κυπριακό επειδή, σύμφωνα με ένα γνωστό μοτίβο, «θα θέλαμε να δούμε κάποια στιγμή να ωριμάζουν οι συνθήκες ώστε να φτάσουμε σε μια δίκαιη και βιώσιμη λύση».
Α, αισίως, τα πατώματα στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα γίνονται 27!
Μόνο λίγο τα θεμέλια, προσέχτε παιδιά, γιατί το βλέπω να ζορίζεται.

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 11, 2006

ΓΟΡΙΛΛΕΣ στην ΟΜΙΧΛΗ


Alarm

Όχι δυστυχώς. Η επιθετικότητα και η βιαιότητα δεν είναι αντίδραση αποκλειστικά των φτωχών ανθρώπων τους οποίους αδικούν και καταπιέζουν οι καλοζωισμένοι.
Όχι δυστυχώς. Η αγριότητα και η εξουσιαστική αλαζονεία δεν είναι μονάχα συμπεριφορά των ενηλίκων, πλούσιων ή φτωχών, επειδή ψήθηκαν στη ζωή και καρβούνιασε η ψυχή τους.
Όχι δυστυχώς. Η κακία και η βαναυσότητα δεν είναι ζήτημα πορτοφολιού ούτε ηλικίας. Και, όχι δεν πρόκειται για το κινηματογραφικό έργο όπου οι άνθρωποι αποδείχτηκαν κτήνη και τα κτήνη φέρονταν σαν άνθρωποι. Δυστυχώς, πρόκειται για την πραγματικότητα όπου οι άνθρωποι είναι και φαίνονται σαν γορίλλες στο κλουβί μιας απάνθρωπης κοινωνίας και όπου οι απαντήσεις δεν βρίσκονται με βάση ένα ρατσισμό ηλικιακό, φυλετικό, μειονοτικό ή πλειοψηφικό, αν είναι να ’σαι σκληρός και κυνικός στα φερσίματά σου. Απλώς η καλοσύνη, η ευαισθησία, η ευγένεια, η κατανόηση αποτελούν μειωτικά συστατικά της σύγχρονης προσωπικότητας του ανθρώπου που αν φαίνεται και είναι μαλακός και ανεκτικός και τον πάρουν πρέφα, αλίμονό του στους καιρούς που ζούμε.

Λοιπόν, τι φοβερό τι τρομερό και τι πρωτόγνωρο τρία παιδάκια να δολοφονήσουν μια γριά. Το χωράει ο νους σας; Μα είναι όντως έτσι; Είναι αλήθεια; Ε, το στρίμωξα και χώρεσε κι αυτό όπως χωράει καθημερινά ένα σωρό εγκληματικές ενέργειες ενηλίκων ανθρώπων κάθε είδους. Το είχατε ξεχάσει αυτό το θέμα, ε; Μα φυσικά όπως θα ξεχαστεί και η Αμάρυνθος και πολλά άλλα που θα έρχονται απ’ το παρελθόν και στο μέλλον. Τι πιο συνηθισμένο να ακούμε και να βλέπουμε κάθε μέρα τα ίδια εγκλήματα εδώ κι εκεί. Ληστείες, φόνοι, βιασμοί, ξυλοδαρμοί. Εντάξει, αλλά αυτό το ήδη ξεχασμένο με τα πιτσιρίκια φονιάδες ήταν άλλο πράμα. Η φτώχεια, η στέρηση, η μάνα στη φυλακή, η εγκατάλειψη, η αδιαφορία, η ασχήμια στη ζωή τους. Όλα αυτά μαζί κι άλλα τόσα που ίσως δεν θα μάθουμε ποτέ, έδωσαν πλάκα-πλάκα στην κοινωνία άλλους τρεις μικρούς στυγνούς εγκληματίες που δεν θα καταλάβουν πώς συνέβη και τόσο γρήγορα κατάφεραν να σκοτώσουν άνθρωπο.
Δεν είμαι βέβαιη ότι το χωράει τελικά ο νους μου κι ας το στριμώχνω κάθε τόσο να χωρέσει επειδή ήδη έχουμε ακούσει για τόσα και τόσα παιδιά στον κόσμο που παίρνουν ένα όπλο μια μέρα και καθαρίζουν συμμαθητές και δάσκαλους, γείτονες και αντιπάλους. Όπλα. Μικρά και μεγάλα. Καραμπίνες, μαχαίρια, αεροβόλα, σφεντόνες... ό,τι θες βρίσκεις να γίνεις άντρας.

Πήγαινα μ’ αυτές τις σκέψεις (αφορμή ένα κινηματογραφικό έργο που είδα χτες για το οποίο θα σας γράψω κάποια στιγμή) στο περίπτερο για εφημερίδα όπου ένας οκτάχρονος μικρούλης με ακριβά ρουχαλάκια και όμορφα παπουτσάκια πλυμένος και μοσχομυρισμένος, αγόραζε μαζί με τον μπαμπά του καλούδια, εκδηλώνοντας όλη αυτή τη χαρά και την ασφάλεια(;) με τσιρίδες, τρέχοντας γύρω - γύρω, με ξεφωνητά και κλωτσιές στον αέρα, τρομάζοντας μερικά περιστέρια κι ένα σκύλο που κοιμόταν στο χαλάκι ενός παρακείμενου καταστήματος. Δεν άντεξα μπροστά στην αναισθησία του πατρός στον απίστευτο σαματά που προκαλούσε το αγοράκι του είπα: «Γιατί πουλάκι μου, κάνεις έτσι και φοβερίζεις τα ζωάκια;».
Το πεντακάθαρο, σιδερωμένο παιδάκι ούτε που να με χέσει, συνέχισε τις φοβέρες και τις απειλές ακόμα πιο δυνατά. Ο πλούσιος μπαμπάκας (αν κρίνω από το τεράστιο γυαλιστερό σκούρο τζιπ) στεκόταν απαθής, περιμένοντας να πληρώσει το λογαριασμό.
«Δεν μιλάει το παιδάκι;» ρώτησα τον μπαμπάκα που έριξε μια ματιά προς το μέρος μου σαν έβλεπε σκατά.
«Φυσικά …αλλά …ε…» μούγκρισε βαριεστημένα κι έστρεψε αλλού το κεφάλι.
“Φυσικά …αλλά…ε…είναι απλώς σκατοπαιδάκι που αύριο θα γίνει ένας αγενής και αναίσθητος ενήλικας σαν και του λόγου σου” συλλογίστηκα κι έβγαλα το σκασμό.

Τόσα και τόσα αγγελούδια έρχονται στον κόσμο και μεγαλώνουν, αφημένα στην τύχη, να γίνουν “καλοί άνθρωποι”.
Αλήθεια, ο άνθρωπος, τελικά, για να γίνει καλός χρειάζεται ειδική βοήθεια και υποστήριξη; Ή είναι κυρίως να το’ χει μέσα του; Στα …γονίδια; Σταγονίδια κακίας ή καλοσύνης που γίνονται σιγά - σιγά ωκεανοί. Οι κακοί ή οι καλοί τρόποι να είναι αποτέλεσμα μακράς, επίπονης και συστηματικής διδαχής, ή τζάμπα ο κόπος αφού τα πρότυπα που επικρατούν στην οικογένεια και την κοινωνία είναι αυτά που είναι, και σαρώνουν; Να σε φτύνουν, να σε φοβερίζουν, να σε σφάζουν και να πατούν επί πτωμάτων μέσα από πλούτη και μεγαλεία, ή μέσα από χαβούζες, χαλάσματα και τρώγλες. Ανάμεσα στα δυο άκρα να κινείται ένας κόσμος που τάχα κοιτάζει τη δουλειά του, γεμάτος αγανάκτηση. Μπροστά στα διάφορα φαινόμενα, Ε, ρε κρέμασμα που θέλουνε όλοι τους, να ’χει να λέει, καθαρίζοντας μια για πάντα με τη συνείδησή του. Τι κι αν ο ίδιος άνθρωπος που κρίνει ότι οι άλλοι θέλουνε κρέμασμα, στο βαθμό που του αναλογεί, αναπαράγει παρόμοια μοντέλα σε διάφορες ποικιλίες. «Το κατά δύναμη» που λένε.

Περιμένοντας και παρατηρώντας τον πιτσιρικά, τον φαντάστηκα μεγάλο. Και, δεν ξέρω πώς, θυμήθηκα ένα περιστατικό κάποιο βράδυ που περπατούσα αμέριμνη στη σιγαλιά σε παραλιακό δρόμο. Ξαφνικά με ιλιγγιώδη ταχύτητα περνά δίπλα μου ένα Cayenne, ξέρετε, από κείνα, κόβοντάς μου τη χολή όχι τόσο γιατί τρόμαξα εγώ, αλλά γιατί εκείνη τη στιγμή παρά τρίχα γλίτωσε απ’ τις ρόδες ο σκύλος. Ήτανε από εκείνους του δρόμου ο σκύλος που σε γνωρίζουν κι έρχονται μαζί σου βόλτα στους δρόμους κάθε εξοχικής κοινότητας όπου το όριο ταχύτητας των τροχοφόρων δεν πρέπει να υπερβαίνει τα πενήντα χιλιόμετρα προτού βγουν στον ταχείας κυκλοφορίας για Σούνιο ή για Αθήνα.
«Αϊ στο διάολο, βλαμμένε» μονολόγησα για τον οδηγό εννοείται και συνέχισα το βάδην μου. Σε ούτε πέντε λεπτά πάρα κάτω βλέπω όχημα της Τροχαίας και το τζιπ σταματημένο δεξιά με τα alarm. Ένας γοριλλοειδής τύπος καλοντυμένος, μοσχομυρισμένος, σιδερωμένος, άφριζε από οργή και ξέχεζε τους νεαρούς υπαλλήλους της αστυνομίας επειδή ήθελαν τον γράψουν για υπέρβαση ορίου ταχύτητας και τον είχανε σταματήσει για έλεγχο. Κραδαίνοντας το κινητό στον αέρα, εντυπωσιάζοντας και τις δυο απαστράπτουσες καραμελένιες γυναίκες που τον συνόδευαν (και που καρφάκι δεν τους καιγότανε παρά χάζευαν κι αυτές το θέαμα από τα τζάμια), βροντοφώναζε την ιδιότητά του – δικηγόρος τάδε - «Τώρα θα δεις τι έχει να γίνει εδώ…» απείλησε τον τροχαίο που είχε καταπιεί τη γλώσσα του. Σταμάτησα κι εγώ να δω, Τι έχει να γίνει εδώ, ενώ οι άλλοι δυο άνδρες (πολύ νεαροί ακόμα) της τροχαίας, έριχναν απελπισμένες ματιές σαν να ήθελαν να πουν: «Βλέπετε, όχι βλέπετε τι τραβάμε με σας…». Έγινε, λοιπόν, ότι ο μεν γοριλλοειδής «καθαρίζω», καθάρισε μια χαρά κι έφυγε κύριος.
Τα όργανα μάζεψαν τα βρεμένα τους γιατί όφειλαν να προσέχουν ποιόν ελέγχουν και σε ποιόν ασκούν τη δική τους μίζερη εξουσία. Το δε «θα το πω στο μπαμπά μου» γοριλλάκι πήρε με βλέμμα λαμπερό τα καραμελένια γλυφιτζούρια του, μπήκε περιχαρές στο θηριώδες αμάξι, και καθώς απομακρυνόταν, μου έδειξε τη μεγάλη ζωηρή του γλώσσα. Με τις υγείες μας.

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 07, 2006

Η ΑΛΛΗ ΟΨΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ


Αγαπημένη μου Τηλεόραση

Τελευταία δεν έχω και πολύ χρόνο να σου διαθέσω αλλά ούτε και πολλή διάθεση, είναι η πικρή αλήθεια, γιατί προτιμώ πολλύ περισσότερο τον κινηματογράφο και διάφορες άλλες εκδηλώσεις ψυχαγωγίας και πολιτισμού. Μη μου κρατάς κακία, αν και νομίζω ότι προτού σε εγκαταλείψω εγώ, με είχες πρώτα παραμελήσει εσύ. Εξακολουθώ πάντως με μεγάλη προσοχή να σε βλέπω που και που, όταν έχεις κάτι ενδιαφέρον να μου πεις, αλλιώς αλλάζω όχι μόνο το κανάλι αλλά και θέση μέσα στο σπίτι, παύω δηλαδή να ασχολούμαι μαζί σου όπως, ευτυχώς, κάνουν οι περισσότεροι δικοί μου φίλοι. Ξέρω, θα μου πεις: Ε, και; Είσαστε τόσο λίγοι, είσαστε μειοψηφία και το τι είναι ενδιαφέρον σήμερα στην επικοινωνία μας, εγώ και μόνον εγώ το αποφασίζω. Όλοι το ξέρουμε πια ότι το επιχείρημα "τέτοια θέλει ο κόσμος" είναι μια μπούρδα και μισή. Ναι, λοιπόν, εκεί βρίσκεται το κλειδί. Ποιός είναι τελικά αυτός ο "εγώ"; Αυτός που με φορτώνει ασήκωτους τόνους ακριβοπληρωμένης σκαρταδούρας και ελάχιστα γραμμάρια καλής ποιότητας στα σήριαλ, τα talk shows, τα παιχνίδια, τις ειδήσεις, τις ταινίες κλπ.
Πριν απο πάρα πολλά χρόνια συνάδελφος (δημοσιογράφος ήτανε τότε, σήμερα είναι σπουδαίο και λαμπερό τηλεσταρ στο χώρο των εκπομπών του τύπου "μπουζουκλερί") με αφορμή ένα εσωτερικό παιχνίδι αλληλοσάτυρας - αυτό που λέμε καμμιά μ... να περάσει η ώρα - τότε, που μόλις σκάγαμε μύτη στο γυαλί, μου είχε πει: "Α, ρε Καλοστύπη, μια ζωή μειοψηφία είσαι". Εννοούσε πως δεν είχα πάνω μου "κάτι" ώστε σε υποτιθέμενη κωμική εκπομπή να βοηθήσει για σαρκασμό, χλευασμό και γενικά να βγάζει ...χοντρό γέλιο. Είχε δίκιο και ιδού τα αποτελέσματα... (εδώ ψιλογελάνε). Έστω.

Χτες το βράδυ όμως, παρακολουθώντας απνευστί τον Κώστα Γαβρά σε μια εξαιρετική συζήτηση με τον συνάδελφο δημοσιογράφο Μανώλη Κοττάκη, συνειδητοποίησα ότι το πρόβλημα με εμάς εδώ πέρα δεν είναι αυτός ο "εγώ" που επιδιώκει συστηματικά την επιβολή του γέλιου και της βλακώδους ελαφρότητας με ένα σωρό σαχλαμάρες, όπως ακριβώς τις χαρακτήρισε ο κ. Γαβράς. Η σαχλαμάρα θα είχε κι αυτή κατά κάποιον τρόπο το γούστο της, υπο την προϋπόθεση ότι το αντίπαλον δέος μιας διαφορετικής πρότασης δεν θα είχε τόσο ανελέητα κατατροπωθεί και απορριφθεί αλλά θα διατηρούσε αναλόγου μεγέθους μερίδιο στη ζύμη για την πίττα των ζωντανών και άλλων προγραμμάτων. Μια διαφορετική πρόταση προϋποθέτει όμως διαφορετικούς ανθρώπους όχι απλώς ανάμεσα στις γραμμές των τηλεθεατών, αλλά, κυρίως, ανάμεσα στις τάξεις των ιθυνόντων στις διοικήσεις των σταθμών.

Ο κύριος Κώστας Γαβράς για παράδειγμα που είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της κρατικής τηλεόρασης της Γαλλίας(!), αποκάλυψε πώς οι ιθύνοντες εκεί φροντίζουν ώστε οι θεατές να μην καταντούν σκέτοι παθητικοί τηλε - θεατές, αλλά να καλλιεργούν την αισθητική τους μέσω του κινηματογραφου. "Τα Σαββατόβραδα είναι καλύτερα να ξεκολλούν απο τον καναπέ και να πηγαίνουν στο σινεμά", είπε ο διακεκριμένος σκηνοθέτης εξηγώντας ότι για το λόγο αυτό δεν βάζουν ταινίες το Σάββατο στην τηλεόραση. Για να πάει ο κόσμος στον κινηματογράφο, να μπει στη διαδικασία της επιλογής, να διαλέξεις μια ταινία.
Άραγε πώς θα διαμορφωνόταν το γενικότερο τηλεοπτικό τοπίο στην Ελλάδα αν... αν στη λήψη των αποφάσεων αυτός ο "εγώ" της Τηλεόρασης, που έτσι κι αλλιώς μόνος του διαλέγει κι αποφασίζει τι έχει ενδιαφερον να βλέπουμε, προερχόταν από τις ματιές και τις εμπειρίες ανθρώπων σαν τον Κώστα Γαβρά; Χμ, δεν νομίζω ότι θα το μάθουμε πολύ σύντομα, μακάρι να διαψευστώ.

Στην ταινία "Paris je t' aime" τις προάλλες, ξεκινώντας απο τη Μονμάρτη, μετά στις Όχθες του Σηκουάνα, απο κει Τουιλερί, κατόπιν Πέρα απο το Δέκατο Έκτο, μετά στη Βαστίλλη, την Πλατεία Βικτουάρ, φυσικά στον Πύργο του Άϊφελ, αργότερα στο Πάρκο Μονσό αλλά και στις πλατείες Ντε Φετ και Πιγκάλ, αλλά και στη Μαντλέν, φυσικά στο Καρτιέ Λατέν και... και... και... περιπλανήθηκα ξανά σ' αυτήν την υπέροχη πόλη κι ένιωσα ευγνωμοσύνη για τους εικοσιένα σκηνοθέτες που συνεργάστηκαν και δούλεψαν γι αυτό το λόγο: Για να δω εγώ (χωρίς τα εισαγωγικά) κάτι όμορφο, που με σέβεται και με υπολογίζει σαν άνθρωπο νοήμονα και πολιτισμένο που διατηρεί κι άλλο ένα μειοψηφικό ελάττωμα: Πιστεύω μονίμως ότι κάτι θα γίνει και θα βρούμε μιαν άκρη στο τέλος να ξεφύγουμε για τα καλά απ' το θολό τοπίο που συσκοτίζει τα μυαλά μας. Λέτε; Ε, βάλτε κι εσείς ένα χεράκι: Αντισταθείτε στη συνήθεια.